- 0,00 kr
ALLMÄNT
PMC Sverige* (“vi”) säljer material och verktyg till smyckestillverkning och silversmide via internet till privatpersoner och företag i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet. Beställning som görs i en annan persons namn utan dennes medgivande eller som på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk skada eller annan skada polisanmäles.
Dessa köpvillkor är tillämpliga ifall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med densamma. För privatpersoner gäller Konsumentköplagen samt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal och för företag Köplagen. Köplagen är dispositiv, till skillnad från Konsumentköplagen som är tvingande. Detta innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver, så länge det inte är sämre villkor än vad lagen säger.
PERSONUPPGIFTER
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Informationen du lämnar om dig själv används av oss och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy.
BESTÄLLNING
Minsta ordersumma är 100 kronor inklusive moms. Alla beställningar görs på vår hemsida www.pmc.se, det vill säga vi har ingen möjlighet att ta emot beställningar via telefon eller e-post på de produkter som vi erbjuder i vår butik. Om du har frågor kring våra produkter eller hur du beställer, är du välkommen att kontakta oss på 031 – 96 16 16 eller support@pmc.se. I samband med att du bekräftar ditt köp skickas en beställningsbekräftelse till den e-postadress som har angivits. Det är alltid viktigt att kontrollera bekräftelsen så att den överensstämmer med den lagda beställningen. Skulle den mot förmodan inte göra det, måste du höra av dig till oss.
OBS! Glöm inte att kontrollera din skräppost, eftersom det kan hända att bekräftelsen hamnar där. Kunden har rätt att utan extra kostnad ändra sin beställning fram tills att ordern har packats, dock med reservation för att varan finns i lager. Vid utbyte av vara gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen av beställningen. Notera att order som redan levererats ut från vårt system ej kan ändras.
PRISER
Samtliga priser på hemsidan är angivna i svenska kronor inklusive moms (25 %). Dock förbehåller vi oss rätten för eventuella tryckfel. Vi råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid leveranstillfället är det gällande.
Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar enligt det beräkningssätt som gäller för valt leveranssätt.
PRODUKTER
Alla saluförda varor på hemsidan är markerade med leveransindikering (i lager, tillfälligt slut, etc). Vi förbehåller oss rätten för eventuella felaktiga uppgifter som ligger till grund för dessa indikeringar, vilken kan få till följd att leverans kan komma ske tidigare såväl som senare än beräknat. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej leveransbar vara från ordern och då givetvis med prisavdrag för densamma. Vi kan inte göra en så kallad restnotering och sända varan vid ett senare tillfälle. Önskar kunden beställa annan eller nämnda vara är detta att betrakta som en ny beställning.
Produktbilderna på vår hemsida garanterar inte alltid produktens exakta utseende, t ex kan vissa bildskärmar återge en felaktig färgnyans eller att produkten upplevs större eller mindre än vad den är i verkligheten. Vi försöker dock att återge produktens utseende på bästa sätt genom att exponera dem så korrekt som möjligt vid fotografering. Känner du dig osäker på någon produkt beträffande färg eller storlek besvarar vi gärna era frågor.
Vi förbehåller oss även rätten för eventuella tryckfel i produkttexter, mm, för samtliga varor i vårt sortiment.
BETALNING
Hos oss kan du välja på följande betalsätt:
Debet-/Betal-/Kreditkort
Kunden kan betala med olika debet-/betal-/kreditkort som är utfärdade av bl a VISA, Mastercard och American Express. Köpet verifieras genom en säker server hos NETS där kunden godkänner sin betalning med hjälp av BankID eller en engångskod via SMS, beroende på vilka metoder kundens bank stöder. Betalningen tilldelas ett referensnummer som säkerhet för att en transaktion har skett. Läs mer här.
Swish
BankID används vid Swish-betalning för att garantera ett säkert betalningssätt och betalningen tilldelas ett referensnummer som säkerhet för att en transaktion har skett. För att kunna använda Swish måste kunden ingå ett avtal med sin bank och de enda uppgifter som vi tar del av är kundens namn och mobilnummer.
Förskottsbetalning
Vid förskottsbetalning sker betalningen till vårt bankgiro 447-6149 (SEB, betalningsmottagare Theng Creation). Märk betalningen med ordernumret. Det brukar ta 1 - 3 arbetsdagar innan pengarna är oss tillhanda. Ingen leverans sker förrän vi har erhållit pengarna.
Faktura
Skolor och institutioner kan köpa mot faktura (e-faktura om det behövs) för att betala på 30 dagar. Vid användandet av faktura krävs organisationsnummer.
LEVERANS
Vi skickar normalt din order inom 2 arbetsdagar, men vid högre arbetsbelastning kan det dröja ytterligare några arbetsdagar. Om vi mot förmodan skulle ha högre arbetsbelastning än normalt och därmed inte kan skicka leveransen inom utlovad tidsperiod kommer vi att meddela detta på vår hemsida. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har kunden rätt att få avstå sin beställning vid försenad leverans. Om betalning redan har skett, görs en återbetalning, se nedan hur en sådan går till. Med försenad leverans innebär det att vi inte kan skicka ordern inom utlovad tidsperiod, det vill säga vi kan inte påverka fraktbolagets leveranstid, då leveransansvaret ligger på fraktbolaget efter att ordern har lämnat oss.
Alla leveranser sker med av oss vald transportör, enligt de leveranssätt som kunden valt innan beställningen avslutas, vanligtvis Postnord vid vikter under 20 kg, annars DHL vid skrymmande eller vikter över 20 kg. En leveransbekräftelse skickas alltid ut i samband med att ordern lämnar oss. Det är kundens ansvar att korrekt leveransadress har angivits vid beställningstillfället. Leverans sker för närvarande endast inom Sverige, Danmark, Norge och Finland, om inget annat avtalats.
Vikterna som visas i samband med varan är beräknade fraktvikter och inte varans vikt.
ÅNGERRÄTT
Som privatperson har du enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Ångerfristen börjar gälla från och med den dag du mottog varan. Vi återtar inte vara beställd för kunds räkning och ej heller vara som säljs per längdenhet såsom tråd, läder, fusingpapper, mm.
Om du vill utnyttja din ångerrätt skall du följa instruktionerna under Kundtjänst – Reklamation och retur. Du kommer att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.
OBS! Ej uthämtade paket/ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till oss eller paket som går i retur p g a ofullständig adress från kund omfattas inte av ångerrätten.
EJ UTHÄMTADE PAKET
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnader för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad, etc). Försändelsen ligger hos ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Betalas inte dessa kostnader, lämnas kravet till inkasso.
OBS! Om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning under rubriken ÅNGERRÄTT, för att undvika onödiga kostnader.
REKLAMATION
Vi packar varorna för att de skall klara transporten utan skador, men med förutsättningen att försändelsen behandlas på ett normalt och ansvarsfullt sätt. Vi kontrollerar alltid att vi sänder en hel vara. Skulle ändå skada uppstå är det i första hand transportören som skall kontaktas av kunden för en reklamation. Skulle t ex en glasskiva eller glasstav vara knäckt ersätter vi inte denna med en ny, då fusingglas och lampworkingglas ändå kan smältas samman och kunden kan använda glaset utan väsentlig nackdel. Skulle en förpackning med silverlera ha en torrare konsistens än genomsnittligt, byter vi ut densamma efter att vi har fått en reklamation och den felaktiga varan i retur inom 8 dagar, oförbrukad och i sin originalförpackning. Vi tar inte ansvar för några följdverkningar utan står endast för byte till en ny produkt.
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi har skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
Om du som företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, skall du reklamera snarast efter att du tog emot varan.
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade varan skall återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs. Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under Kundtjänst – Reklamation och retur. Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalt för den skadade eller felaktigt skickade varan. Kompatibilitetsproblem förekommer ibland mellan olika produkter, t ex fusing- och lampworkingglas med olika COE, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
TVIST
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida.
OBS! Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vi byter inte ut varan om vi ser att den har använts på ett felaktigt och/eller ovarsamt sätt av kunden.
ÅTERBETALNING
Vid återbetalning sker det alltid till samma betalsätt som kunden har valt att betala sin beställning med. Undantag är förskottsbetalning, där betalning måste ske till ett bankkonto kopplat till kunden.
SUPPORT
För reparation av allmän karaktär eller vid fel på vara som ej kan hänföras till garanti eller reklamation hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare.
FORCE MAJEURE
Vi förbehåller oss rätten att bli befriad från ansvar vid händelse av force majeure. Detta kan vara förpliktelser där omständigheterna ligger utom vår kontroll, till exempel naturkatastrof, handling som innefattar terrorism, sabotage, brand, blockad, avbrott som innebär omöjlig åtkomst av elektricitet eller internet, ändring av lag eller liknande situationer. Det kan även gälla uteblivna eller försenade leveranser från leverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som vi ej kan råda över. Vid händelse av force majeure skall vi snarast möjligt meddela kunden.
COPYRIGHT
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som logotyper, bilder, texter, filmer, mm, tillhör PMC Sverige* eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Senast uppdaterad: 21 augusti 2021
*PMC Sverige ägs av företaget Theng Creation, Kaptensvägen 25, 475 41 Hönö, 031 – 96 16 16